Wil jij ook zakendoen in Scandinavië? Veel ondernemers zien kansen in internationaal zakendoen op de Scandinavische markt. Scandinaviërs ondernemen op een bewuste en maatschappelijke manier, wat veel Nederlandse ondernemers aanspreekt.

Tien ondernemers uit Regio Zwolle onderzochten hun kansen op de Scandinavische markt tijdens de International Trade Track Scandinavië. Dit deden ze samen met Han Smidt, international business consultant en Martijn Drost, adviseur vernieuwend ondernemen en internationalisering bij Kennispoort Regio Zwolle. Beide hebben kennis en ervaringen in internationaal zakendoen.

Handelskansen in Scandinavië

De International Trade Track Scandinavië bestaat uit drie bijeenkomsten. Martijn: ‘Tijdens iedere bijeenkomst stond een thema centraal: algemene informatie over Scandinavische landen, regel- en wetgeving en juridische aspecten. Dit deden we samen met gastsprekers Callete Terhaerdt Losic van Market Link uit Zweden, Maureen van der Wijngaart, landenadviseur Nordics en Baltics bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en Han Rijk eigenaar van Benèl B.V.. Zij deelden hun kennis en expertise met de ondernemers.’

Ondernemers zagen door middel van de Trade Track welke Scandinavische landen aansloten op hun sterktes, kansen en strategie. ‘De deelnemers waren diverse en proactieve ondernemers die graag aan de slag gaan met kansen op de Scandinavische markt’, vertelt Han Smidt.

International Trade Track brengt ondernemers dichter bij Scandinavië

Tijdens de eerste bijeenkomst deelde Callete Terhaerdt Losic, expert in de Scandinavische markt, praktische informatie over Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland. De ondernemers stelde vragen en Callete deelde tips en gaf adviezen, wat zorgde voor een veel interactie.

In de tweede bijeenkomst gaf Maureen van der Wijngaart een presentatie over financiering en de ondersteuning van partijen zoals RVO, Kamer van Koophandel (KvK) en Evofenedex. Verder vertelde Maureen hoe de ondernemers hun kansen in het buitenland het beste kunnen benutten.

De derde en laatste bijeenkomst vond plaats bij Marc Hakvoort, eigenaar van Hak4T Groep in Dedemsvaart. Marc leidde de ondernemers rond en deelde zijn toekomstvisie. De nieuwe omgeving zorgde voor een frisse energie, nieuwe prikkels en proactiviteit. Han Rijk inspireerde de groep met zijn presentatie over het opstellen en uitvoeren van een exportplan.

Onderzoek de Scandinavische markt zelf

Wil je de Scandinavische markt op? Dan zijn er een paar belangrijke dingen om te weten. Er zijn namelijk een aantal do’s en dont’s die je kunnen helpen bij het maken van de juiste keuzes.

Do’s: Duurzaamheid is belangrijk in Scandinavië. Neem daarom duurzame doelen op in je plannen en communiceer hier duidelijk over. Ook transparantie is essentieel, want openheid wordt in de Scandinavische bedrijfscultuur gewaardeerd. Wil je meer kans op succes? Investeer dan in goede persoonlijke relaties. Vertrouwen is erg belangrijk in Scandinavië.

Don’t’s: Zakelijke beslissingen nemen kan in Scandinavië langer duren. Dwing geen snelle keuzes af en vermijd directe verkoopbenaderingen, focus op relatieopbouw. Negeer lokale talen niet, hoewel Engels breed wordt gesproken kun je een aantal basis zinnen leren in de lokale taal voor extra waardering. Daarnaast moet de waarde werk-privébalans niet genegeerd worden.

Samenwerking

De International Trade Track Scandinavië werd georganiseerd door Kennispoort Regio Zwolle vanuit het GO4EXPORT-programma.

We nemen graag contact met je op

Laat hieronder je gegevens achter en wij bellen je terug

  • Velden met een * zijn verplicht om in te vullen.