Internationaal scoren in 2025
De wereldmarkt is de afgelopen jaren sterk veranderd. Geopolitieke veranderingen, covid, klimaatverandering…
Al jaren zijn er veel vleesvervangers op de markt te vinden. Maar visvervangers, daarvan zijn er nog niet zoveel. Voor een vissersdorp als Urk is het uniek om er visvervangers te produceren. Een paar jaar geleden merkte Simon Visscher op dat er eigenlijk helemaal geen visvervangers in het aanbod van supermarkten en restaurants te verkrijgen waren. Met interesse voor eten en drinken en een achtergrond in de horeca, ging Simon aan de slag met de kans die hij zag in visvervangers.
De Vegan Visboer groeit hard met de markt mee. ‘Vis ten opzichte van vlees is altijd al een stuk kleiner geweest in volume. Met vegan vis zitten wij ook nog in het nichestukje. Deze categorie ontwikkelt nu snel, want steeds meer mensen gaan plantaardig of duurzaam eten. Dat we hard groeien, past ook bij het businessmodel dat ik maakte. Dat is namelijk gebouwd op groei. Retailers zijn hard bezig om hun plantaardige aanbod te vergroten. De retail heeft als ambitie om 60% plantaardige eiwitten aan te bieden in 2030, vertelt Simon.
Als we Simon vragen wat hij het leukste vindt om te doen, noemt hij de productontwikkeling. ‘Ik kwam in contact met een van de grootste visverwerkers op Urk: familiebedrijf Kramer Fish. Bij Kramer Fish staat een jonge generatie aan het roer. Deze jonge ondernemers kijken naar nieuwe verdienmodellen. Voor de visserij wordt het steeds lastiger om hun werk te doen. Ze raakten bijvoorbeeld veel viswater kwijt door de Brexitdeal. Een van de nieuwe verdienmodellen is plantaardige vis. We gingen samen ontwikkelen en bundelden mijn netwerk en hun kennis en expertise uit de visserij tot er een plantaardig visproduct ontstond’, vertelt Simon enthousiast.
Het begon met een kleine productie vissticks waarmee je continu blijft doorontwikkelen. Proeven, testen, bijschaven en dat doet de Vegan Visboer nog steeds. Na de vissticks, kwam er ook een plantaardige visfilet, visfriet, visburger, visnugget, garnaal en later kwam daar ook kibbeling bij. ‘De garnaal willen we nu roze maken van binnen door de kruiding aan te passen. Ik ben ook al een tijd bezig met de ontwikkeling van een huid van zeewier, zodat consumenten straks ook een scholfiletje of kabeljauwhaasje op de huid kunnen bakken in de pan. Dat zijn mooie ontwikkelingen’, vertelt Simon.
Dit jaar levert de Vegan Visboer voor het derde jaar op rij haar producten bij groothandels als Hanos, Sligro en Bidfood. Restaurants kunnen gemakkelijk plantaardige vis kopen en aanbieden op hun menukaart. ‘Meneer Jan, Ingeburgerd, Het Engelse Werk en De Beren zijn leuke voorbeelden van restaurants uit Zwolle die onze producten op hun kaart hebben staan’, vertelt de Zwollenaar. Na de groothandels, zette Simon de volgende stap in de retail. Binnenkomen bij de Sligro, Hanos en Bidfood was voor hem een grote mijlpaal. ‘Met je eigen product met eigen verpakking bij Delhaize liggen, heeft ook iets bijzonders. Sinds dit jaar produceren we onder private label voor grote retailers in Nederland, Duitsland en Dubai. Verder hebben we nu hengeltjes uithangen in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
De Vegan Visboer wil de Duitse markt graag nog meer veroveren. Simon kwam in contact met Jacqueline Kuiper, innovatieadviseur food en Han Smidt, international business consultant bij Kennispoort Regio Zwolle na de uitzending van NPO binnenstebuiten. ‘Jacqueline bouwde verschillende bruggetjes voor ons. Ze bracht ons in contact met een persoon die een groot netwerk in Duitsland heeft en ons daar verder kan helpen. Daarnaast neem ik deel aan de International Trade Track Duitsland georganiseerd door Kennispoort vanuit het GO4EXPORT-programma. Ik hoop dat dit traject mij veel kennis, informatie en inzichten geeft over de Duitse markt.’
Onze visvervangers kan iedereen online kopen. ‘We hebben een eigen webshop en we proberen zo duurzaam mogelijk met onze klanten te communiceren. Veelal online met Google Ads en onze socialmediakanalen. Toch zijn plantaardige producten in de Randstad nog meer booming dan hier in regio Zwolle. Als ik bijvoorbeeld kijk naar bedrijfscatering, dan bieden bedrijven als Uber en Google hun lunches voor 95% plantaardig aan. Dat zijn bedrijven die onze producten leuk vinden én goed voor de wereld en hun medewerkers vinden. Dit soort bedrijven moeten bedrijven in onze regio inspireren om ook meer plantaardige producten aan te bieden. Het is leuk, praktisch en duurzaam om zoveel mogelijk lokaal te ondernemen in regio Zwolle. Ik hoop in de regio meer de samenwerking op te kunnen zoeken om vegan producten op de (menu)kaart te zetten.’
Wil je net als Simon stappen zetten in internationaal ondernemen? Neem dan contact op met Kennispoort! Vul hier het contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
zaterdag 30 november
De wereldmarkt is de afgelopen jaren sterk veranderd. Geopolitieke veranderingen, covid, klimaatverandering…
donderdag 6 februari 2025
Tijdstip: 15.30 - 19.30 uur
Graag nodigen we je uit voor het Kennispoort Regio Zwolle Café op…
Het wordt steeds duidelijker: de digitale weerbaarheid van organisaties is voor een…
Een echt familiebedrijf. Opgericht in 1990 door vader en opa en overgenomen…
Elk jaar ontvangt de winnaar van de Innovatieprijs van Regio Zwolle een…
Van het inkopen van de boomstam, het ontwerpproces, het maken van de…
Op maandag 4 november 2024 was de bijeenkomst Food, digitalisering en AI…
Op woensdag 23 oktober 2024 gingen Arend Jan Boekestijn en Tim de…
Cyberweerbaarheid is belangrijk voor de veiligheid van jouw onderneming. Wil je aan…