Waarom je een ondernemingsplan nodig hebt

Als je een ondernemingsplan schrijft, krijg je onder andere inzicht in de haalbaarheid van je idee. Je komt er ook achter wat je sterke en zwakke punten zijn en of er andere bedrijven zijn waarmee je concurreert. Een ondernemingsplan geeft je richting: je beschrijft wat je doelen zijn en hoe je ze wilt halen. Omdat je misschien nog niet zeker weet hoe en of je die doelen gaat halen, is het goed je ondernemingsplan met enige regelmaat nog eens door te lezen. Op die manier kun je op tijd bijsturen.

 

Financiering, investeerders of crowdfunding

Als je geld nodig hebt om je bedrijf op te starten of je idee uit te werken, moet je een ondernemingsplan hebben. Financiers willen graag weten of jouw idee interessant voor hen is om in te investeren. Met een ondernemingsplan kunnen ze inschatten wat je gaat doen en hoe hoog het risico is dat ze het geïnvesteerde geld niet terugverdienen.

 

Wat staat er in een ondernemingsplan?

Elk ondernemingsplan is anders, maar in de meeste ondernemingsplannen komen de volgende onderdelen voor:

  • informatie over je onderneming en de doelstellingen;
  • een marktanalyse;
  • een marketing- en verkoopplan;
  • een analyse van je sterke en zwakke punten en kansen en bedreigingen (SWOT);
  • een financieel plan;
  • juridische zaken.

 

Voorbeeld ondernemingsplan downloaden

Om je op weg te helpen kun je een voorbeeld ondernemingsplan downloaden (Microsoft Word, 260 kB).

 

Wat je van ons kunt verwachten

Zodra je je contactgegevens achterlaat, neemt één van onze adviseurs contact met je op en maken we een afspraak. Tijdens deze afspraak leg je uit waar je hulp bij nodig hebt en wat je wilt gaan doen. Onze adviseurs luisteren naar jouw verhaal en stellen vragen. Samen bekijken we waarmee we je kunnen helpen.

 

Soms helpen we je direct door inhoudelijk advies te geven. We vertellen je bijvoorbeeld wat goed is aan je ondernemingsplan, maar ook wat beter kan. We kunnen ook je businessmodel bespreken en tips geven om het model te verbeteren. Of we bespreken hoe je een financier kunt overtuigen om in jouw bedrijf te investeren.

 

In andere gevallen verwijzen we je door naar een andere partij in ons netwerk die je verder kan helpen. Dat kan bijvoorbeeld een andere ondernemer zijn, het onderwijs of een andere organisatie die veel weet over een bepaald onderwerp. Een ding is zeker: we helpen je altijd verder.

 

Een afspraak maken

Laat je contactgegevens achter en wij bellen je terug om een afspraak met je te maken. Je kunt ons natuurlijk ook zelf bellen. Je bereikt ons op 038 202 2020.

Neem contact met mij op

Maak alvast kennis met ons

Heb je interesse in onze diensten? Neem dan contact op met één van onze adviseurs en wij helpen je met alle vragen.

Bart Jeurnink

mkb-adviseur

Martijn Drost

adviseur vernieuwend ondernemen en internationalisering

Evenementen, cases en nieuws

We nemen graag contact met je op

Laat hieronder je gegevens achter en wij bellen je terug

  • Velden met een * zijn verplicht om in te vullen.