Jan Groen van Green Organics deelt zijn kennis over ketenregie binnen de agri & food sector
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Ruud Raaijmakers is eigenaar van Blue Flamingos en Weflycheap in Zwolle. De omzet van Weflycheap viel tijdens de coronacrisis compleet weg, waardoor Ruud samen met zijn compagnon Eelko van Drongelen binnen drie maanden een nieuw verdienmodel moest opzetten. Ze lanceerden met succes Blue Flamingos, een web- en online marketingbureau. Ruud gaat zijn kennis, kunde en ervaringen delen met andere ondernemers binnen het programma Good Practice van de Regio Deal Regio Zwolle.
Weflycheap, een bedrijf dat vakanties verkoopt, kreeg door de coronacrisis opeens te maken met een omzetverlies van 90%. Het bedrijf had hoge kosten en 12 personeelsleden. ‘We moesten binnen drie maanden een nieuw verdienmodel vinden óf afscheid nemen’, vertelt Ruud.
Samen met zijn compagnon ging hij met het hele team om de tafel zitten en alles open bespreken. ‘Iedereen begreep de situatie en wilde meewerken en vechten voor een nieuw verdienmodel. Dat was gaaf! Onze medewerkers konden natuurlijk ook ergens anders gaan werken.’ Ruud en zijn team hadden alle kennis en talent in huis. Het lag volgens hem dan ook voor de hand om een webbureau te starten. Zo ontstond Blue Flamingos.
Het was in eerste instantie een uitdaging om nieuwe klanten te vinden voor Blue Flamingos. Face-to-face contact was niet mogelijk vanwege de coronacrisis. Toch is het team erin geslaagd om een aantal grote klanten te werven. Nu draait het bedrijf zelfs nog beter dan Weflycheap ooit deed. Een belangrijke factor voor het succes van Blue Flamingos is de rol van de medewerkers. Het bedrijf plaatst de medewerkers op een voetstuk. ‘Wij bedanken onze medewerkers graag door bijvoorbeeld winstdeling of door ze uit te nodigen voor een werkvakantie in een villa in de zon. We zien de waardering van ons team terug in onze hoge tevredenheidsscore en langdurige betrokkenheid van het personeel’, zegt Ruud met een glimlach.
Ruud wil graag zijn kennis delen met andere bedrijven die zich weerbaar willen maken voor huidige en toekomstige crisissen. Hij wil dieper ingaan op het onderwerp door sessies te organiseren voor ondernemers waarin ze hun ervaringen delen over wendbaarheid en flexibiliteit. Ruud richt zich dan ook op alle branches en bedrijven die het maximale uit hun team willen halen. Het doel van zijn deelname aan Good Practice is om te laten zien dat het mogelijk is om een crisis te overleven en hier sterker uit te komen.
Good Practice wil het ondernemerschap van ondernemers en bedrijven in Regio Zwolle versterken en vergroten. Good Practice heeft een team van koplopers met verschillende expertises geselecteerd en gevraagd om collega-ondernemers te helpen groeien. Van vraagstukken over interne bedrijfsvoering tot omgaan met grote transities: elke koploper heeft een eigen kennisgebied binnen zijn bedrijf ontwikkeld en staat voor je klaar. De aangewezen koplopers delen hun unieke kennis en ervaring en versterken het netwerk in Regio Zwolle.
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Gabriëlla Esselbrugge is mede-eigenaar en derde generatie van het hotel de Dames…
Marriël van der Most is directeur van familiebedrijf Koninklijke van der Most…