Jan Groen van Green Organics deelt zijn kennis over ketenregie binnen de agri & food sector
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Vier jaar geleden nam Erik Jutstra uit Hardenberg als enige ‘externe’ plaats in het management vol familieleden van Moderna Textielservice. ‘Nu ben ik niet zo extern meer’, vertelt Erik, inmiddels mede-eigenaar en aandeelhouder. Wat heeft Erik geleerd van het werken binnen een familiebedrijf? En wat kan iemand van buiten de familie juist toevoegen aan een familiebedrijf? Hij gaat zijn ervaringen delen met andere ondernemers binnen het programma Good Practice van de Regio Deal Regio Zwolle.
Moderna is een industriële wasserij. ‘We wassen anders dan dat je thuis doet. We reinigen specialistisch en duurzaam. Van het wassen, verkopen en verhuren van bedrijfskleding, horecalinnen en het reinigen van stoomgoed tot kledingmanagement voor uiteenlopende klanten en facilitaire groothandel.’
In 2013 was er een brand in het pand van Moderna in Gramsbergen. Na deze verschrikkelijke gebeurtenis ging de familie niet bij de pakken neerzitten. Moderna ging een nieuwe fase in. Er werd een duurzamer en groter pand gebouwd in Hardenberg. Dit bood kansen, het familiebedrijf groeide in een snel tempo. ‘Bij zo’n groei komt veel kijken. De familie moest op een andere manier naar de bedrijfsvoering en toekomst kijken. Er was behoefte aan iemand die kon helpen het bedrijf verder te bouwen. En daar kwam ik in beeld’, vertelt Erik.
Van huis uit komt Erik ook uit een familiebedrijf. ‘Ik weet wat het betekent om als familie een bedrijf te hebben. De betrokkenheid binnen familiebedrijven is hoog. Niet alleen binnen de familie, maar ook richting medewerkers en partners. Dat zag ik ook vanuit de Rabobank waar ik 24 jaar werkte voordat ik bij Moderna kwam. Er is veel emotie en het toelaten van een externe in een familiebedrijf is spannend. Van beide kanten gingen wij hier voorzichtig mee om. De inhoud die ik meenam is van waarde. Maar wij moesten elkaar accepteren op meer dan alleen inhoud. Dus een goede persoonlijke klik, respect en waardering zijn erg belangrijk. Zonder dat is samenwerken onmogelijk. Aan mij de taak om het “extreem gegroeide” familiebedrijf meer structuur te geven.’
Ondertussen werkt Erik al vier jaar bij Moderna. Hij heeft zijn plek helemaal gevonden in het familiebedrijf. Maar niet bij elk familiebedrijf is de samenwerking met een externe bestuurder succesvol. Erik deelt graag zijn ervaringen met mkb-ondernemers over het aannemen en omgaan met externen binnen een familiebedrijf. ‘Het is belangrijk om te blijven kijken of je de skills binnen je familie hebt voor de fase waarin het bedrijf zich bevindt. Je moet jezelf dus een spiegel voorhouden en afvragen of je kunt blijven doen waar je mee bezig bent of dat je een volgende stap moet gaan zetten.’ In het geval van Moderna was er behoefte aan meer kennis op het gebied van organisatieontwikkeling en bedrijfsvoering, daarom werd Erik aangenomen. ‘Ik pakte de informatiestructuur aan en de ontwikkeling van HR. Je kunt niet alleen mensen op gevoel aannemen, omdat je goed met ze kunt opschieten. Dit geldt niet alleen voor medewerkers, maar ook voor bijvoorbeeld partners in business. Zo zette ik het gezamenlijke belang op de agenda. Dat is meestal niet hoe je een samenwerking start, maar het geeft wel meer structuur en overzicht.’
Erik is aangedragen om deel te nemen aan Good Practice en zijn kennis te delen met andere mkb-ondernemers. Maar naar eigen zeggen doet hij niet mee om alleen maar te zenden en kennis te delen. Zelf wil hij ook leren van zijn deelname. ‘Ik leer iedere dag weer van anderen. Als iemand denkt dat ik hen kan helpen, dan doe ik dat graag. Ik ben ervan overtuigd dat ik dan ook iets van hen kan leren.’ Erik is van plan om met kleine groepjes mkb-ondernemers ervaringen uit te wisselen.
Good Practice wil het ondernemerschap van ondernemers en bedrijven in Regio Zwolle versterken en vergroten. Good Practice heeft een team van koplopers met verschillende expertises aangedragen en gevraagd om collega-ondernemers te helpen groeien. Van vraagstukken over interne bedrijfsvoering tot omgaan met grote transities: elke koploper heeft een eigen kennisgebied binnen zijn bedrijf ontwikkeld en staat voor je klaar. De aangewezen koplopers delen hun unieke kennis en ervaring met mkb-bedrijven en versterken het netwerk in Regio Zwolle.
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Gabriëlla Esselbrugge is mede-eigenaar en derde generatie van het hotel de Dames…
Marriël van der Most is directeur van familiebedrijf Koninklijke van der Most…