Jan Groen van Green Organics deelt zijn kennis over ketenregie binnen de agri & food sector
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Gabriëlla Esselbrugge is mede-eigenaar en derde generatie van het hotel de Dames van de Jonge in Giethoorn. Ze gebruikt gastvrijheid als een verbinder. Zowel in haar eigen hotel als in Regio Zwolle en zelfs aan de andere kant van de wereld. ‘Gastvrijheid is voor mij bruggen bouwen, contact leggen met anderen en van elkaar leren. Zo komen we verder.’ Ze gaat haar kennis en kunde delen binnen het programma Good Practice van de Regio Deal Regio Zwolle.
In 1958 begon de oma van Gabriëlla met de Dames van de Jonge, een hotel met een homestay sfeer in Giethoorn. ‘Mijn oma was niet hoogopgeleid, dat was niet mogelijk in die tijd. Wel had ze veel gevoel en passie voor gastvrijheid.’ Het Overijsselse dorp werd populair door de film Fanfare die in 1958 uitkwam, hierdoor trokken steeds meer (internationale) toeristen naar het dorp. ‘Mijn oma sprak wel wat Duits, maar Engels kon ze niet begrijpen. Ze nam gasten letterlijk aan de hand mee en met non-verbale communicatie kwamen ze er samen wel uit. Ze liet iedereen in hun waarde ongeacht de taal die ze spraken, hun cultuur of afkomst. Zo is gastvrijheid mij met de paplepel ingegoten’, vertelt Gabriëlla enthousiast. Niet alleen gasten worden op deze manier behandeld. Ook in de zoektocht naar medewerkers gebruiken ze dit principe. ‘Net als mijn oma kijk ik eerst naar de persoon. De vaardigheden die ze nodig hebben, leren we ze daarna.’
Op een laagdrempelige manier leren (internationale) gasten die bij Gabriëlla verblijven van haar en zij leert op haar beurt weer van hen. ‘Een mooi voorbeeld is als onze gasten gaan varen, dan geven we hun zakjes mee. We vragen ze om het afval dat ze onderweg tegenkomen mee te nemen. Zo leren ze hoe wij met onze omgeving omgaan, maar dit laat ze ook nadenken over hun eigen gedrag’, legt Gabriëlla uit. Op deze manier brengt ze kennis over en is ze gastvrij naar de natuur.
Giethoorn Hospitality is een organisatieadviesbureau van Gabriëlla. ‘Iedereen binnen Giethoorn Hospitality is familie. Van iemand in China die afwast tot mijn collega’s hier in Giethoorn op de werkvloer, iedereen waardeer ik evenveel.’ Dat is iets wat ze ook andere ondernemers binnen Good Practice wil meegeven. ‘Je omgeving en die onderscheidende gastvrijheid zijn superbelangrijk.’ Ook ziet Gabriëlla een coachende rol voor zich binnen Good Practice. Haar kennis en ervaring over het buitenland en andere culturen wil ze delen.
Gabriëlla gaat haar kennis, kunde en ervaringen delen met andere ondernemers. Met de andere koplopers maakte ze al kennis. ‘Ik ben eigenlijk nu al tevreden over mijn deelname aan Good Practice’, vertelt ze. ‘Ik heb mijn medekoplopers op een ander niveau leren kennen. We stellen ons naar elkaar kwetsbaar op. Hierdoor durf je eerder vragen te stellen waar je al lang mee rondloopt. Op die manier kunnen we elkaar echt verder helpen. Mijn deelname aan dit project is nu al een succes in mijn ogen.’
Good Practice wil het ondernemerschap van ondernemers en bedrijven in Regio Zwolle versterken en vergroten. Good Practice heeft een team van koplopers met verschillende expertises geselecteerd en gevraagd om collega-ondernemers te helpen groeien. Van vraagstukken over interne bedrijfsvoering tot omgaan met grote transities: elke koploper heeft een eigen kennisgebied binnen zijn bedrijf ontwikkeld en staat voor je klaar. De aangewezen koplopers delen hun unieke kennis en ervaring en versterken het netwerk in Regio Zwolle.
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Gabriëlla Esselbrugge is mede-eigenaar en derde generatie van het hotel de Dames…
Marriël van der Most is directeur van familiebedrijf Koninklijke van der Most…