Jan Groen van Green Organics deelt zijn kennis over ketenregie binnen de agri & food sector
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Frans van der Kolk, eigenaar van de VDK Groep, werkte 17 jaar als directeur in loondienst voordat hij in 2013 VDK Groep startte. Sindsdien is VDK Groep uitgegroeid tot topspeler in de installatietechniek met meer dan 3.000 werknemers verdeeld over 70 bedrijven in heel Nederland. Het succes van VDK komt door een duidelijke visie, een sterk plan en hulp van een betrokken investeerder. Frans gaat zijn kennis, ervaringen en kunde delen binnen het programma Good Practice van de Regio Deal Regio Zwolle.
Frans komt zelf niet uit een ondernemersfamilie. “Ik ben VDK begonnen, omdat ik ontdekte dat ik een ondernemer ben”, legt Frans uit. “Ik merkte aan mijzelf dat ik beschik over de kernwaarden van een echte ondernemer en vanaf dat punt, met de juiste motivatie, groei je er langzaam in.” Deze kernwaarden waar Frans het over heeft, gaan hand in hand met zijn filosofie: ‘de klant staat centraal en alle bedrijven binnen VDK Groep zijn zelfstandig, maar hebben wel de voordelen van de groep’. Zo biedt VDK een totaalconcept waarbij de klant een aanspreekpunt heeft en alle werkzaamheden door eigen mensen uitgevoerd worden.
VDK is als bedrijf ‘ontworpen’ door Frans en onderscheidt zich door de snelle groei die het bedrijf doormaakte. Frans heeft unieke kennis over snel en succesvol groeien met behulp van investeringskapitaal. Hij zet mensen, middelen en overnames strategisch in om zo de klant optimaal te bedienen. Deze kennis en ervaringen gaat Frans delen tijdens zijn deelname aan Good Practice. “Zo sta ik in het leven. Het delen van mijn kennis vind ik belangrijk. Maar ook dat ik kennis van anderen kan ophalen en dat we zo van elkaar leren. Ook een typische eigenschap van een ondernemer denk ik.”
Ondernemerschap kun je zien als een groot avontuur. Je weet nooit precies hoe het gaat lopen en wat er op je pad komt. “Daarom wil ik mijn kennis delen. Anderen meenemen in mijn verhaal en zo hopelijk zorgen dat ze niet in dezelfde valkuilen vallen als ik”, lacht Frans. Zijn kennis over groei wil Frans delen met ondernemers die een duidelijke visie en ambitie hebben. “Ik wil anderen verder brengen, zo helpen we samen Regio Zwolle ook weer een stapje verder.”
Good Practice wil het ondernemerschap van ondernemers en bedrijven in Regio Zwolle versterken en vergroten. Good Practice heeft een team van koplopers met verschillende expertises geselecteerd en gevraagd om collega-ondernemers te helpen groeien. Van vraagstukken over interne bedrijfsvoering tot omgaan met grote transities: elke koploper heeft een eigen kennisgebied binnen zijn bedrijf ontwikkeld en staat voor je klaar. De aangewezen koplopers delen hun unieke kennis en ervaring en versterken het netwerk in Regio Zwolle.
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Gabriëlla Esselbrugge is mede-eigenaar en derde generatie van het hotel de Dames…
Marriël van der Most is directeur van familiebedrijf Koninklijke van der Most…