Jan Groen van Green Organics deelt zijn kennis over ketenregie binnen de agri & food sector
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Anne-Sophie Kamphuis-Kat nam in 2019 samen met haar echtgenoot Peter Kamphuis de 5-sterrencamping De Kleine Wolf over van haar ouders. Anne-Sophie is ambitieus en gaat uitdagingen niet uit de weg. Ze vindt het belangrijk om zowel zichzelf als de camping voortdurend te blijven verbeteren. Anne-Sophie gaat haar kennis en ervaringen over hoe het is om als jonge ondernemer een familiebedrijf over te nemen, delen met andere ondernemers binnen het programma Good Practice van de Regio Deal Regio Zwolle.
Anne-Sophie vertelt dat het belangrijk is om haar camping te blijven vernieuwen. De recreatiebranche staat nooit stil. ‘Dit is een behoorlijke uitdaging. Je kunt bijvoorbeeld vaak maar een jaar uniek zijn. De speciale activiteiten die wij organiseren worden het jaar daarop alweer gedaan door andere campings’, vertelt Anne-Sophie. Naast het continu verbeteren van de klantbeleving, blijft Anne-Sophie ook de locatie ontwikkelen. De Kleine Wolf richt zich voortdurend op toekomst. De camping investeert bijvoorbeeld in duurzaamheid en digitalisering. Zo maken ze gebruik van zonnecollectoren bij het zwembad en investeerden ze in een biomassakachel die de ruimtes verwarmt. De camping informeert haar gasten via een eigen app over bijvoorbeeld de openingstijden, het animatieprogramma en ander nieuws. ‘Andere investeringen die we afgelopen jaren hebben gedaan zijn een grote renovatie en uitbreiding van ons binnen- en buitenzwembad, een nieuwe visvijver met bootcamppark, een nieuwe Playa de Kleine Wolf met volop speelmogelijkheden en beachbar met onder andere lekkere cocktails en nog veel meer’, vult Anne-Sophie aan.
Anne-Sophie blikt positief terug op de overname van de camping. ‘Er ging veel goed toen ik De Kleine Wolf overnam. Ik vond het belangrijk om tijdens de overname van het familiebedrijf open en transparant te blijven. En dat is gelukt! Hierdoor is de band tussen mij en mijn familie ook sterk gebleven, ondanks alle veranderingen’, deelt Anne-Sophie. Blijven investeren in de camping staat voorop. ‘De Kleine Wolf is een topcamping en dat willen we natuurlijk ook blijven’, vult Anne-Sophie aan. De camping heeft al meerdere prijzen op haar naam staan, waaronder Camping van het jaar 2022.
Het is voor Anne-Sophie een mooie uitdaging om via het programma Good Practice haar ervaringen te delen met andere jonge ondernemers. Anne-Sophie: ‘Ik wil ondernemers meegeven dat het belangrijk is om jezelf te blijven in een overnametraject en risico’s te durven nemen. Stel je kwetsbaar op richting je team, dat zorgt alleen maar voor meer begrip. Als jonge ondernemer kun je ook niet gelijk alles weten en dat is oké. Het is juist belangrijk om open te zijn en aan te geven als je iets niet weet of ergens tegenaan loopt.’
Good Practice wil het ondernemerschap van ondernemers en bedrijven in Regio Zwolle versterken en vergroten. Good Practice heeft een team van koplopers met verschillende expertises geselecteerd en gevraagd om collega-ondernemers te helpen groeien. Van vraagstukken over interne bedrijfsvoering tot omgaan met grote transities: elke koploper heeft een eigen kennisgebied binnen zijn bedrijf ontwikkeld en staat voor je klaar. De aangewezen koplopers delen hun unieke kennis en ervaring en versterken het netwerk in Regio Zwolle.
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Gabriëlla Esselbrugge is mede-eigenaar en derde generatie van het hotel de Dames…
Marriël van der Most is directeur van familiebedrijf Koninklijke van der Most…