Jan Groen van Green Organics deelt zijn kennis over ketenregie binnen de agri & food sector
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Marriël van der Most is directeur van familiebedrijf Koninklijke van der Most in Heerde. Het bedrijf is grafisch producent en dienstverlener voor communicatie. ‘Vakmanschap, Vitaliteit en Verbinding zijn onze kernwaarden, hier staan wij voor en geloven wij in. Daar ben ik trots op!’, deelt Marriël enthousiast. Ze gaat haar kennis, kunde en ervaringen delen over een gezonde toekomstbestendige onderneming binnen het programma Good Practice van de Regio Deal Regio Zwolle.
Marriël wist van jongs af aan al dat zij het bedrijf van haar vader wilde overnemen. Maar ze kwam pas op haar dertigste in dienst bij Koninklijke van der Most. ‘Mijn vader wilde dat ik eerst ervaring opdeed buiten ons familiebedrijf. Daar was ik het op dat moment niet mee eens, maar nu begrijp ik hem heel goed. Het is waardevol dat ik eerst andere dingen heb gedaan en bij andere bedrijven een kijkje in de keuken heb genomen. Ook is het zo als je hier begint en je achternaam overeenkomt met de naam op de gevel, je merkt dat mensen je met een andere blik bekijken. Door mijn ervaringen was ik goed voorbereid en kan ik mij beter aanpassen’, deelt Marriël.
Koninklijke van der Most heeft zich niet gespecialiseerd in een bepaald product, dienst of doelgroep. In plaats daarvan is de focus op de behoefte van de opdrachtgever. Marriël legt uit: ‘Als we ervoor zorgen dat we de communicatie, zowel online als fysiek, goed regelen en luisteren naar de vraag van de klant blijven we relevant. Onze opdrachtgevers blijven communiceren dat weten we zeker. Het is voor ons belangrijk om altijd deel uit te maken van het basisproces van onze opdrachtgevers.’ Ook zorgt Marriël ervoor dat ze op de hoogte is van digitale ontwikkelingen binnen het bedrijf. ‘Je moet het IT-systeem goed kennen, dit is de slagader van je bedrijf.’
Tegen opdrachtgevers wordt eigenlijk nooit “nee” gezegd. Er valt volgens Marriël altijd wel wat te regelen. ‘Dit heeft te maken met het investeringssysteem van ons bedrijf. Meestal schrijven bedrijven eerst een businessplan, kopen ze machines in en dan zoeken ze naar opdrachtgevers. Wij doen dit anders. Eerst zoeken we naar een opdracht en dan pas kopen we machines in.
Koninklijke van der Most weet wat haar kracht is en waarvoor zij staat. Marriël licht de drie kernwaarden toe: Verbinding, Vitaliteit en Vakmanschap. ‘Wij vinden het belangrijk om in contact te zijn met onze leveranciers, opdrachtgevers en niet in de laatste plaats met onze medewerkers. We willen die verbinding in harmonie houden. Onze medewerkers maken het bedrijf, bij ons is het gemiddelde dienstverband 25 jaar. Dat zegt natuurlijk wel iets. Wij staan voor onze medewerkers klaar en zij voor ons. Vakmanschap zit hem voor ons in de naam; echt goed zijn in wat we doen en dit continu blijven verbeteren. Vitaliteit is het fundament van een gezonde organisatie. We blijven relevant voor onze klanten, werken duurzaam voor onze omgeving en medewerkers zijn met plezier en energie aan het werk.’
Tijdens het programma van Good Practice wil Marriël graag haar kennis delen over hoe ze haar onderneming gezond en vitaal houdt en daarmee een bijdrage levert aan de volgende generatie. Daarnaast deelt ze graag haar ervaringen over het transformeren van een traditionele drukkerij naar de totaal leverancier van communicatie.
Good Practice wil het ondernemerschap van ondernemers en bedrijven in Regio Zwolle versterken en vergroten. Good Practice heeft een team van koplopers met verschillende expertises geselecteerd en gevraagd om collega-ondernemers te helpen groeien. Van vraagstukken over interne bedrijfsvoering tot omgaan met grote transities: elke koploper heeft een eigen kennisgebied binnen zijn bedrijf ontwikkeld en staat voor je klaar. De aangewezen koplopers delen hun unieke kennis en ervaring en versterken het netwerk in Regio Zwolle.
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Gabriëlla Esselbrugge is mede-eigenaar en derde generatie van het hotel de Dames…
Marriël van der Most is directeur van familiebedrijf Koninklijke van der Most…