Jan Groen van Green Organics deelt zijn kennis over ketenregie binnen de agri & food sector
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Johan van Marle is eigenaar van Uitgekookt in IJsselmuiden. Uitgekookt biedt gratis bezorging van gezonde maaltijden aan huis, door heel Nederland. Johan ziet zijn onderneming met grote sprongen vooruitgaan: ‘Ik ben trots op waar wij nu met Uitgekookt staan.’ Hij gaat zijn kennis en ervaringen delen over het doorontwikkelen van een groeiende onderneming met andere ondernemers binnen het programma Good Practice van de Regio Deal Regio Zwolle.
Uitgekookt is een familiebedrijf dat al zes generaties lang bestaat. Als Johan terugblikt, deelt hij dat zijn hele familie altijd betrokken was bij het bedrijf. ‘Maar er lag nooit druk op de vraag wie de opvolger werd. Van mijn ouders kreeg ik altijd mee dat het belangrijk is dat je je eigen pad volgt en zelf keuzes maakt’, vertelt Johan.
Uiteindelijk koos hij voor Uitgekookt en nam Johan in 1999 het bedrijf over. Het familiebedrijf speelt een grote rol in het leven van Johan, zijn vrouw Miranda en kinderen. Johan: ‘Wie weet komt er ooit een nieuwe generatie Van Marle aan het roer. Mijn kinderen zijn heel betrokken bij het bedrijf. Zij delen de passie en voelen de verantwoordelijkheid.’
Johan begon in de winkel van zijn ouders en startte zelf met het maken en verkopen van maaltijden. Dit bleek een succes! Het bedrijf groeide snel en daarom moest Johan keuzes maken. Doordat de verkoop van maaltijden zo goed draaide, besloot hij om afscheid te nemen van de winkel en zich volledig te focussen op maaltijden. ‘Wij konden vanaf toen grote stappen gaan zetten. Zo verbeterden wij bijvoorbeeld onze marketinguitingen en groeide onze naamsbekendheid. Uiteindelijk zorgde dit ook voor een stuk vertrouwen’, vertelt Johan. Inmiddels is Uitgekookt uitgegroeid tot markleider van gezonde maaltijdbezorging met als speerpunten e-commerce, logistiek en productinnovatie en wordt het pand in IJsselmuiden qua oppervlakte verdubbeld om de komende jaren te verviervoudigen in omzet. Johan is daarnaast bezig met een grote automatiseringsslag om dit volume ook realiseerbaar te krijgen.
In het programma Good Practice wil Johan zijn ervaringen delen over het doorontwikkelen van een groeiende onderneming. ‘Tijdens het pad dat ik bewandelde, stapte ik in veel valkuilen. Ik stond telkens weer op, waardoor we uiteindelijk bleven groeien. Je wordt dus groter en haalt talenten binnen die je onderneming nog meer versterken. Je moet daar wel mee om kunnen gaan en je moet het kunnen bijbenen.’ Dit deed Johan onder andere door te leren van andere ondernemers. ‘Het is belangrijk dat we elkaar in regio Zwolle helpen. Dat we niet alleen maar ons eigen ding doen en langs elkaar heen rennen.’
Good Practice wil het ondernemerschap van ondernemers en bedrijven in Regio Zwolle versterken en vergroten. Good Practice heeft een team van koplopers met verschillende expertises geselecteerd en gevraagd om collega-ondernemers te helpen groeien. Van vraagstukken over interne bedrijfsvoering tot omgaan met grote transities: elke koploper heeft een eigen kennisgebied binnen zijn bedrijf ontwikkeld en staat voor je klaar. De aangewezen koplopers delen hun unieke kennis en ervaring en versterken het netwerk in Regio Zwolle.
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Gabriëlla Esselbrugge is mede-eigenaar en derde generatie van het hotel de Dames…
Marriël van der Most is directeur van familiebedrijf Koninklijke van der Most…