Jan Groen van Green Organics deelt zijn kennis over ketenregie binnen de agri & food sector
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Yillmaz Schoen is oprichter van Tradecast.tv. Hij heeft een hoofdkantoor in Zwolle en een kleine vestiging in Los Angeles. Met zijn ervaring en creativiteit wil hij startups en scale-ups in Regio Zwolle adviseren, inspireren en waar mogelijk bedrijven helpen te groeien. ‘Ik wil Regio Zwolle meer op de kaart zetten wat betreft het startup en scale-up landschap’, vertelt Yillmaz. Hij gaat zijn kennis, kunde en ervaringen delen met andere ondernemers binnen het programma Good Practice van de Regio Deal Regio Zwolle.
Voor Yillmaz begon het allemaal in 2001 vanuit een studentenkamer in Zwolle samen met vrienden. ‘Vanuit het studentenhuis begon ik met mijn co-founders IQ-Media, een nu bekend reclamebureau in de regio. Samen maakten we veel mee en hebben we vooral ook veel geleerd, maar een kleine acht jaar geleden ging ik andere dingen doen’, vertelt Yillmaz. En dat deed hij met een reden. Yillmaz richtte zich op innovatieve, creatieve projecten en ging onder andere op inspiratiereis van de Rabobank naar Silicon Valley. Daarna ging hij het startup en scale-up avontuur aan. Tradecast.tv is een van deze bedrijven geboren uit zijn fascinatie voor media, technologie en marketing.
Ondanks alle ondernemingen die Yillmaz opstart, heeft hij zogezegd “geen groot masterplan”. ‘Op school was ik al ‘behoorlijk’ eigenwijs, een eigenschap die wel past bij het ondernemerschap geloof ik.’ Yillmaz heeft een persoonlijke missie: het startup en scale-up landschap van Regio Zwolle meer op de kaart zetten. ‘Ik wil startups, scale-ups, maar ook mkb’ers helpen met groei door innovatie en technologie, zodat we met trots ons als een inspirerende regio voor startups en scale-up’s kunnen neerzetten.’ De regio deelt deze visie en zet zich hiervoor in met initiatieven zoals Startup Regio Zwolle en ZWINC. ‘Er wordt alleen nog te veel gezwommen. Iedereen wil innoveren, maar hoe weet je wanneer iets haalbaar, schaalbaar en potentieel commercieel succesvol is? Waar zijn die parels en vooral hoe maak je hen zichtbaar? Op korte termijn kunnen we echt nog grote stappen zetten in Regio Zwolle’, vult Yillmaz aan.
Het was voor Yillmaz een logische stap om mee te doen aan het programma Good Practice. Voorgaande jaren was hij al actief in de startup en scale-up scene. ‘Het laatste wat je moet doen, is het alleen willen doen. Samen dingen oppakken is belangrijk en ook het netwerk van koplopers is extreem waardevol.’ Yillmaz werkt graag hands-on en zet zich volledig in wanneer hij ergens potentie in ziet. Zo zijn er al wat projecten op zijn bordje gekomen via Good Practice. ‘Ik ben erg direct. Iets past bij mij, of niet. Als ik er zelf iets mee ga doen, zie ik er natuurlijk ook echt iets in. Maar “to-the-point” advies wil ik natuurlijk altijd geven.’
Good Practice wil het ondernemerschap van ondernemers en bedrijven in Regio Zwolle versterken en vergroten. Good Practice heeft een team van koplopers met verschillende expertises geselecteerd en gevraagd om collega-ondernemers te helpen groeien. Van vraagstukken over interne bedrijfsvoering tot omgaan met grote transities: elke koploper heeft een eigen kennisgebied binnen zijn bedrijf ontwikkeld en staat voor je klaar. De aangewezen koplopers delen hun unieke kennis en ervaring en versterken het netwerk in Regio Zwolle.
“De agrarische wereld honderd procent biologisch maken.” Dat is de droom van…
Gabriëlla Esselbrugge is mede-eigenaar en derde generatie van het hotel de Dames…
Marriël van der Most is directeur van familiebedrijf Koninklijke van der Most…